Česky English

Oslavenec se upsal dvě třetiny života cyklokrosu v Mladé Boleslavi

Antoním Ungerman oslaví ve středu 11. března pětašedesáté narozeniny. Neodmyslitelně patří k českým, ale i mladoboleslavským cyklokrosovým ikonám. Středočeský oddíl letos slaví 125 let založení a v poslední sezoně dosáhl několika cenných umístění. V celkovém pořadí TOI Toi Cupu obsadil mezi muži Jakub Říman páté, Ondrej Glajza sedmé místo, tým TJ Auto Škoda Mladá Boleslav skončil třetí. Mezi ženami obsadila Elizabeth Ungermanová šesté místo, junior Jaroslav Vykydal skončil sedmý. V kategorii kadetek brali Mladoboleslavští dvě medaile - Vanda Dlasková skončila třetí a tým kadetek obsadil druhé místo.

 

Máte za sebou bohatou sportovní, ale i funkcionářskou kariéru. Dokážete si život bez cyklokrosu vůbec představit?

Pokud by mě to nebavilo, tak bych to nedělal. V mladoboleslavském oddílu jsem šestačtyřicet let a záleží mi na tom, aby to u nás fungovalo. K cyklokrosu mám už nějaký vztah, který jsem si za ta léta vybudoval. A když už něco dělám, tak to nechci šidit, ale dělat dobře.

Takže cyklokros je vaše druhá rodina. Co je na něm nejtěžší?

Rodina to musela za ta léta pochopit. Asi nejtěžší je sehnat peníze.

Mladá Boleslav je vlastně tradiční cyklokrosová destinace. Vzpomínáte si, kolik vrcholných akcí jste už uspořádali?

Byli to čtyři mistrovství republiky dospělých a mistrovství Evropy. Navíc i několik mládežnických šampionátů. Ty už ale nedokážu spočítat.

Určitě pozorně sledujete cyklokrosové dění nejn u nás doma, ale i ve světě. Co říkáte na nelichotivé výsledky z nedávného mistrovství světa?

Řeknu to stručně a jednoduše. Všechno zlé je k něčemu dobré. Myslím si, že někteří se proberou a ti co cyklokrosu škodí, tak odejdou. Tím nemyslím funkcionáře. Když si někdo odškrtne účast na Světovém poháru a cyklokrosu se nevěnuje naplno, tak nemá v reprezentaci co dělat. Potýkáme se sice s generačním problémem. Ale věřím, že do roku 2024, kdy bude v Táboře světový šampionát, se situace změní. Pamatuji doby, kdy ani Belgičané nepřivezli z mistrovství světa žádnou medaili.

V čem vidíte hlavní problém?

Chybí nám kvalitní silniční závody, kde by se mohli cyklokrosaři důkladně připravit na sezonu. Navíc není zrovna ideální, když bikeři jezdí i cyklokros.

Máte za sebou dlouholeté zkušenosti u reprezentace, takže můžete porovnávat. V čem jsou rozdíly dřívější a současné generace?

Dnešní generace je k sobě málo tvrdá. Když to začne bolet, tak si každý uleví a trénuje na tepy. Je to prostě o velké dřině. Každý vidí Van der Poela jak zvedá ruce v cíli. To by se jim líbilo trénovat. Ale co tomu MVDP všechno podřídí, to už si nikdo nedokáže představit.

Tak nemusíme chodit tak daleko. I Zdeněk Štybar si po každém tréninku přidával něco navíc. Až mu museli zamykat kolo, aby se naučil odpočívat…

Vzpomínám si na mistrovství světa v Táboře. Po náročném tréninku, kdy pršelo a byla zima, tak si Štyby přidal dalších třicet kilometrů za autem. To už dneska nikdo neudělá. Byl k sobě absolutně tvrdý a díky tomu to někam dotáhnul. Až budou dnešní cyklokrosaři aspoň z polovičky jako Štyby, tak mají šanci jezdit do patnáctého místa. Dneska se radujeme, když zajede někdo do dvacítky. Vzpomínám si, když Láďa Kyzivát skončil dvacátý na svěťáku, tak se přemýšlelo, jestli vůbec bude nominovaný na další závod.

Přitom zázemí a servis reprezentantů je v dnešní době špičkový. Na světovém šampionátu měli dokonce svého kuchaře. O tom se mohlo dřívější generaci jen zdát…

Ano, dnešní generace si toho neváží. A hlavně i dlouholeté zkušenosti jim může předat trenér Dlask.

Myslíte si, že pokud by přišel k reprezentaci někdo nový, že by se současní situace změnila?

Ne. Nemyslím si, že by tomu někdo nový dal potřebný impuls ke změně. Ta by možná přišla, pokud by se k cyklokrosu vrátil Štybar.

Mistrem republiky se letos stal nejstarší muž startovního pole Emil Hekele. Není to ostuda pro mladší generace?

Spousta známých se mě ptala, jestli je Hekele tak dobrý nebo ti ostatní tak špatní. Tak jsem jim odpověděl, že je to padesát na padesát. Všichni by se ale měli podívat na záznam z mistrovství republiky, s jakým nasazením a vůlí Emil jel. Podle mě ani nevnímal fanoušky a byl v absolutním transu. Takhle by se mělo závodit! Na závod se dokázal dokonale připravit, a právě z toho by si mladí měli vzít příklad.

Je také zarážející, že kategorii žen u nás vládnou ty nejzkušenější – Kateřina Nash a Pavla Havlíková.

Je to tak. Naše nejzkušenější ženy budou jezdit tak dlouho, dokud budou vyhrávat.

Co by tedy českému cyklokrosu prospělo?

Možná by neuškodilo víc kritiky. Myslím si, že reprezentaci by si měl každý zasloužit. A ne jezdit, aby byl naplněn plný stav. Někteří reprezentanti si českého dresu ani moc neváží, nominace na vrcholné je uspokojí. Dnešní generace má i tisíc jiných zájmů. Cyklistika ale rozhodně není na prvním místě. Vzpomínám na dobu, kdy jsme se vraceli ze závodů v zahraničí. To byl v autech docela nepořádek a dost živo. Dneska je díky mobilním telefonům děsný klid a ticho.

 

Antoním Ungerman přičuchl k cyklokrosu ve 13 letech v Českých Budějovicích (1968), o rok později ho poprvé vyzkoušel. V roce 1984 ukončil ze zdravotních důvodů sportovní kariéru, ale u cyklokrosu zůstal i nadále. „Chvíli jsem dělal mechanika, pak trenéra TSM,“ prozradil oslavenec.

Od roku 1993 se stal předsedou klubu v Mladé Boleslavi, ale i trenérem a k tomu ještě stihl pořádat závody. Poté okusil i atmosféru u reprezentačního týmu. V roce 1990 si vyzkoušel funkci asistenta trenéra Ivana Kollera u juniorské reprezentace. Po roce pak pokračoval u státního trenéra Miloše Fišery v roli mechanika. „V roce 1997 mě ukecal Petr Klouček a spolu s Milanem Chrobákem jsme to společně táhli dalších třináct let,“ zalovil Antoním Ungerman v paměti.

Naposledy se objevil u české reprezentace v roce 2015, kde působil tři roky v roli asistenta trenéra Petra Dlaska.

 

Text -peh-, foto Pavel Kopecký


< Zpět

TV program ČT sport

Jednou větou

11.10.2020 - Ouverturu Superprestige v Gietenu vyhrálí Ceylin Alvarado a Toon Aerts.

25.9.2020 - MS 2025 v cyklokrosu bude ve fracouzském Liévinu.

24.9.2020 - Veloclub Koksijde oznámil, že neuspořádá závod světového poháru 22.11.2020.

15.9.2020 - Sledujte novou stránku TOI TOI Cup 2020 na Facebooku.

15.9.2020 - Závod světového poháru v Diegemu 27.12.2020 byl zrušen. Pořadatelé nejsou schopni dodržet koronavirová opatření.

13.9.2020 - Výsledky prvního mezinárodního závodu ve švýcarském Badenu (C1).


Počasí

Předpověď počasí

close
detail