EP v cyklokrosu: Sedm různých povrchů i průjezd vysokou pecí

Radovan Šťastný už podruhé v industriálním prostředí Dolních Vítkovic vytvořil specifickou trať, na které se v prosinci v ostravské premiéře pojed Evropský pohár cyklokrosařů. Organizátorům a zástupcům Českého svazu cyklistiky se na pořádání Evropského poháru podařilo vyjednat pětiletý kontrakt s Evropskou cyklistickou unií (UEC). Před Šťastným tak stojí úkol posunout loňský závod na mezinárodní úroveň. Co se v dynamickém a stále živém prostředí Dolních Vítkovic za rok změnilo? A co vše krosaře o víkendu 17. a 18. prosince čeká, přiblížil Radovan Šťastný v rozhovoru.

Z Oderského poháru se letos stal už pohár evropský. Můžete popsat, jakým vývojem organizace i trať prošly?

"Cyklokrosový závod se bude v Ostravě konat druhým rokem a dá se říct, že ten minulý byl takovým nultým, zkušebním. Na základě toho a na základě zpětných reakcí závodníků, kteří si loňským závodem prošli, jsme dospěli jednoznačně k závěru, že v pořádání chceme pokračovat. A stala se taková náhoda, že jsem se jednoho dne procházel po Dolní oblasti a potkal jsem se s Janem Světlíkem, což je člověk, který má k Vítkovicím asi největší a nejbytostnější vztah. Ten mi řekl, že pokud budeme chtít dělat závod znova, rozhodně musíme projet jednou z hal. Aniž bych tušil, co nás čeká, odkýval jsem mu to. A díky tomu naše trať skutečně a naprosto unikátně prochází halou kolem vysoké pece číslo 4, z níž povede obrovský sjezd, který chyběl, a museli jsme ho vyrobit. Do haly totiž vede pracovní asfaltová rampa, ale není možné po ní vyjet a zpátky sjet, takže se musíme nějak dostat dolů. Proto nám firma HSF System Jana Hasíka vyrábí sjezd. A myslím si, že i kdyby přišla velká vichřice nebo povodeň, tato konstrukce zůstane stát. Je to totiž velmi bytelná stavba."

Trať se od loňska trochu proměnila. Můžete popsat jak?

"Ano. V něčem bohužel, v něčem bohudík. V Dolních Vítkovicích totiž neustále probíhá výstavba nebo inovace a jednou z právě probíhajících úprav je stavba lávky na druhé straně řeky Ostravice. Ta nám ovšem úplně přetnula loňskou trať. A zrovna tu nejvíce krosovou část, takže z oné hliněné části nám zůstává palouk naproti Velkého světa techniky, který se snažíme maximálně využít a vytěžit. Bohužel do zadní části, která je cyklokrosově velmi zajímavá, kde je dokonce i krásná úvozová cesta ve tvaru U rampy, se letos vůbec nedostaneme. Příští rok ale nebude problém se do těchto prostorů vrátit. Na druhou stranu se dostaneme až k ulici Frýdecké, to znamená, že nás na vlastní oči uvidí tisíce řidičů, kteří pojedou ve směru od Frýdku-Místku na Ostravu."

Jaká jsou další zajímavá místa trati? Vloni byla asi nejnáročnější písečná pasáž.

"Tato pasáž bude i letos, počítáme s ní. Je to taková velmi pestrá část trati, kdy se závodníci dostávají do písku, což není takový ten klasický hrubý stavební, ale je to velmi jemný písek používaný na plážový volejbal. A na toto místo v Dolní oblasti se vysypává. Není zrovna příjemné se na tomto písku vozit na cyklokrosovém kole. Je to strašná dřina. Další věc, která letos přibyde a je velmi zajímavá, je přejezd přes koksárenské vagony, přes takzvanou Veroniku. Obrazově nám tedy oproti loňsku vzniknou opravdu velmi zajímavá místa a jediné, co nás může úplně zastavit, je totální nepřízeň počasí. A ta doufám nenastane."

Na tříkilometrovém okruhu se navíc střídá několik druhů povrchu.

"To je pravda. Odstartujeme na dlažebních kostkách, přejíždíme asfalt, dostáváme se na hlínu a trávu, z ní postupně přes asfaltovou cestu a technické depo do písku. Z písku na šotolinu, ze které závodníci vyjedou na dřevěný most. To znamená, že trať se nám bude křížit, pojedeme pod mostem i po něm. A z dřevěného povrchu se dostáváme zpátky na trávu a další typy povrchu, které jsem už vyjmenoval. Opravdu je to tedy hlína, tráva, šotolina, asfalt, dřevo, písek a kostky. Takže těch druhů je sedm a jestli se tedy nepletu, tak máme snad všechno a nic jiného už asi ani neexistuje. Samozřejmě, pokud ještě nebude sníh a led. A to v prosinci být může. Co z loňska zůstává, je podle mě asi nejstrmější a nejprudší schodiště v celé české kotlině. Myslím, že nic takového nikde jinde není. Skoro bych řekl, že je to něco na pomezí tobogánu, výtahu a schodiště.“

FOTO Jan Brychta


< Zpět

TV program ČT sport

Aktuální program cyklokrosu na ČT sport

Záznamy závodů na webu ČT sport:

MS Hoogerheide 2023
štafety
junioři x juniorky
ženy elite x muži U23
ženy U23 x muži elite

TOI TOI Cup 2022
Holé Vrchy, Hlinsko, Jičín, Veselí nad Lužnicí, Slaný, Kolín, Rýmařov, Mladá Boleslav

Světový pohár 2022/2023
Waterloo - ženy x muži elite
Fayetteville - ženy x muži elite
Tábor - ženymuži elite
Maasmechelen - ženymuži elite
Beekse Bergen - ženymuži elite
Overijse - ženy x muži elite
Hulst - ženy x muži elite
Antwerpen - ženy x muži elite
Dublin - ženy x muži elite
Val di Sole - ženy x muži elite
Gavere - ženy x muži elite
Zonhoven - ženy x muži elite
Benidorm - ženy x muži elite
Besancon - ženy x muži elite

Šoty z pořadu BBV
Tiskovka k TTC 22.9.2022
TOI TOI Cup Holé Vrchy

TOI TOI Cup Hlinsko

Jednou větou

18.10.2022 - Výsledky z druhého dílu středečních cyklokrosů v Lounech. Výsledky 12.10.2022 a průběžné výsledky.

08.10.2022 - Výsledky z prvního dílu středečních cyklokrosů v Lounech. Výsledky 5.10.2022

01.02.2022 - Ohlédnutí za sezónou Toi Toi Cupu 2021 vytvořené Českou televizí naleznete zde.

20.09.2021 - Pro nadcházející závody Toi Toi Cupu je potřeba v rámci registrace mít sebou připravený a vyplněný i formulář o Čestném prohlášení o zdravotním stavu ve vztahu ke Covid-19 !

5.11.2020 - ME v Nizozemsku můžete shlédnout v přímém přenosu na programu Eurosport 2 - závod žen v sobotu 7.11. od 13:55 a závod mužů v neděli 8.11. od 13:25.


11.10.2020 - Ouverturu Superprestige v Gietenu vyhrálí Ceylin Alvarado a Toon Aerts.

25.9.2020 - MS 2025 v cyklokrosu bude ve fracouzském Liévinu.

24.9.2020 - Veloclub Koksijde oznámil, že neuspořádá závod světového poháru 22.11.2020.

15.9.2020 - Sledujte novou stránku TOI TOI Cup 2020 na Facebooku.

15.9.2020 - Závod světového poháru v Diegemu 27.12.2020 byl zrušen. Pořadatelé nejsou schopni dodržet koronavirová opatření.

13.9.2020 - Výsledky prvního mezinárodního závodu ve švýcarském Badenu (C1).


Počasí

Předpověď počasí

close
detail