„Kolik je cest, tolik je druhů gravelu,“ říká Petr Svoboda

Český gravel míří do druhé poloviny sezony a chystá se na velké věci

První dva závody za námi, další tři před námi. A mezi tím i šance dostat český gravel na mapu světového poháru. Vedoucí komise Petr Svoboda hodnotí první polovinu sezony, nastiňuje směřování disciplíny a prozrazuje, kde se podle něj rodí české gravelové trendy.

Jak hodnotíte první polovinu gravelové sezony? Překvapil vás někdo výkony?

Potěšila nás účast na prvním závodě – samozřejmě bychom byli rádi, kdyby se obecně zvedala. Líbí se mi výkony kluků z ČEZ Cyklo Team Tábor, kteří do gravelu přinášejí cyklokrosovou kvalitu. Rádi bychom do budoucna přivítali víc cyklokrosových týmů.
Obě tratě byly povedené, i když jednu nám bohužel ovlivnil déšť. Ale nemyslím si, že je to rozjeté špatně. Jsem s průběhem zatím spokojený.

Jak to vypadá s možností pořádat u nás závod světového poháru?

Do konce července musíme dodat finální podklady k UCI, pak čekáme na vyjádření – to by mělo přijít v září. Takový závod by znamenal obrovskou prestiž. Posun pro celou disciplínu, a hlavně zviditelnění českého gravelu v rámci Evropy.

Jak zatím funguje spolupráce s pořadateli? Vyčnívá někdo organizací, tratí nebo atmosférou?

Oba aktuální pořadatelé jsou zkušení a mají historii. Ale hodnotit zatím úplně nechceme – po dvou závodech je brzy. Na konci sezony si sedneme a vyhodnotíme to. Už teď ale víme, že do roku 2026 chystáme organizační systémové změny. Zkušeností přibývá a víme, kde se můžeme posunout.

Gravel se pořád trochu hledá – někde připomíná silnici, jinde MTB. Jak vnímáte vývoj směrem k vlastní identitě?

Kolik je cest, tolik je druhů gravelu. A to je na tom to krásné. Pojetí tratí vychází hodně z přístupu konkrétního pořadatele. Obecně ale platí, že silnice by tam mělo být co nejméně. Gravel není Paris-Roubaix ani Strade Bianche. Pořád je to někde mezi cyklokrosem a bike maratonem.

Na co se těšíte ve druhé polovině sezony?

Čekají nás tři závody – první z nich v Hlinsku. Právě Hlinsko dlouhodobě udává trend v pojetí tratí, navazuje na tradici tří republikových šampionátů. Letos jsme trasu prodloužili na víc než 120 kilometrů, abychom se přiblížili parametrům světových závodů.
A věřím, že i pořadatelé závodů u Zbraslavic a na MČR na tom pracují naplno. Jsem přesvědčený, že nás čekají krásné závody.

Závěrem?

Těší mě, že se gravel rozjíždí a že už teď máme závody, které mají charakter a styl. Pokud se podaří světový pohár, bude to další velký krok. Ale důležité je, aby lidi bavilo jezdit a závodit. A o to se budeme dál snažit.